Ensimmäisen tubeless-kokeilun menestyksen myötä alkoi tuntua, että on pakko saada lisää. Niinpä hankin Joe's NoFlats tubeless-kitin tarkoituksenani tehdä Mavic EN521-vanteista sisärenkaattomat. Takavanteen vasta sisäänajetun Maxxis Aspenin asennus onnistui aivan kuin elokuvissa. Ei minkäänlaisia ongelmia. Jätin Joen kumisen vannenauhan alle vanteen alkuperäisen tavallisen vannenauhan ja pumppasin renkaan paikalleen. Ilman liukasteita tai muita kommervenkkejä. Heti nousi ja tiivistyi, jee!
Etuvanteen nelisen vuotta vanha Maxxis Ardent tuottikin sitten jonkin verran harmaita hiuksia. Tuli aika sakea hiki, kun yritin nostaa sitä vanteelle jalkapumpulla kiivaasti pumpaten eikä mitään tapahtunut. Rengas vaikutti aika löysältä vanteelle. Ratkaisu löytyi lopulta, kun laitoin tavallisen vannenauhan alle Joen kuituteipin sekä muutaman kierroksen sähköteippiä korottamaan vanteen pohjaa. Näin toimien Joen vannenauha sai paremmin tiivistettyä renkaan reunan ja onnistuin nostamaan renkaan paikalleen. Painoahan tuosta virityksestä tuli lisää, mutta ei voi mitään. Liukastettakaan ei teippaamisen jälkeen tarvittu.
Litkujen lisäämisen jälkeen kävi renkaan löysyyden lisäksi ilmi toinenkin syy hankaluuksiin: Ardentin kulutuspinnassa oli pari-kolme reikää, joista tiivistelitku tursusi tai suihkusi railakkaasti ulos. Pienen ravistelun jälkeen Joen litku kuitenkin umpeutti reiät ja rengas alkoi pitää ilmaa. Ilmeisesti olen joskus puhkonut Ardentin teräviin kiviin tai lasinsiruihin, mutta se on päässyt unohtumaan kun rengas on ollut pidempään hyllyllä.
Tässä asennuksessa renkaiden asettuessa vanteelle ei kuulunut napsahduksia ollenkaan. Kyllä ne silti vanteella istuvat, vaikka tuskin yhtä tiukasti kuin oikea tubeless ready-combo. Hyvin ne kuitenkin normiajossa paikallaan pysyivät ja ajotuntuma oli - paremman sanan puutteessa - erittäin smooth. Pitoakin alkoi nyt löytyä takanakki-Aspenista, vaikka olin jo hyllyttämässä sen minulle liian liukkaana.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti