Kovasti on poltellut jäykkäperän uusiminen. CRC:ssä oli jo viikkotarjouksessa hieno NS Bikes Eccentric CroMo-runko. Sen verran kuitenkin painelin lompakkoa otsaa vasten, että sain pahimman pyöräkuumeen talttumaan ja runkotarjous meni ohi. Uuden mieluisan pyörän rakentaminen veisi aika paljon pätäkkää, koska valmiina on ainoastaan (XXL:n poistohyllystä bongattu) 29" Minion DHF. Ja kyllähän tuo 26"-jäykkäperä jotenkin kulkee jos alla on pulleammat kumit. Keula on suoralla kaulalla ja 32mm liukuputkilla turhan vetelä, mutta tuohon runkoon ei oikein muuta ole tarjolla.
|
Tästä lähdettiin: Sram X9 medium-häkillä jostain vuosien takaa, ja XT:n yhdeksänlehtinen 11-34 pakka |
|
Vipu oli kai X7 |
Uutta jäykkistä en siis raaski vielä rakentaa ja suorakaulaisen keulan päivitys ei nykypäivänä oikein onnistu. Jotain tehdäkseni päätin hankkia Surgeen 11-vaihteisen voimansiirron. Tavallaan on ollut ihan siististi jäärä-cool ajaa 9-vaihteisella. Vaihteet ovat toimineet ihan moitteetta ja välityksetkin pääsääntöisesti riittäneet, mutta ketjun kalkatus kytkimettömällä vaihtajalla on alkanut rassata hermoja. Remedyssäkin on yli vuoden jo ollut 11v-XT voimansiirto ja se on ollut aivan mahtava. Hommasin siis
Surgeen samanlaisen. Tai melkein samanlaisen. Surgessa on vanhemman malliset SLX-jarrut, joten jarrukahvan ja vaihdevivun liitos on mallia i-spec B. Vipujen mukana ei tullut asennusohjeita. Pienen pähkäilyn jälkeen sain pikku palaset sopimaan ja vivun kiinni jarrukahvaan. Mutta B:ssä ei ole säätövaraa oikein yhtään i-spec II:n verrattuna. Vipu jää siis peukalosta turhan kauas, kun jarrukahva on sopivassa kohdassa. No kai siihen tottuu.
|
Tähän päädyttiin: uusi XT-vaihtaja ja yksitoistalehtinen 11-42 pakka |
|
XT-vipu SLX-M675 jarruissa i-spec B-kiinnityksellä ja uudet 33mm paksut Eastonin gripit |
Pienen pihapyörähtelyn perusteella vaihteet toimivat odotetulla tavalla eli erittäin täsmällisesti, mutta etujarru ulvoo kuin pistetty sika eikä pidä yhtään. Huoh. Levyjen ja palojen putsaus ei auttanut. Jarruja en kuitenkaan ajatellut pistää vaihtoon, varsinkin kun valitsin vivun kiinnityksen vanhojen jarrujen mukaan. Kaipa tuo ongelma kotikonstein selviää. Sehän on hyvä kun syksyn pimetessä on pajalla tekemistä...
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti