Tein eilen pientä remppaa katurakettiin. Vaihdoin eteen uudet jarrupalat sekä headsetin konelaakerit uusiin, koska vanhoihin laakereihin oli tullut omituinen pykälä. Pykälän takia ohjaustanko aina "muljahti" keskiasentoon, mikä tuntui ajaessa aika ikävältä. Epäilen, että laakerit on pilannut nykyisen pyörävaraston säilytysjärjestelmä, jossa pyörää pitää roikottaa ohjaustangosta.
varaston "lihakoukussa" |
Tässä samalla voinkin esitellä työmatkaohjukseni nimeltä Trek 4900. Ostin pyörän vuonna 2004, kun halusin aloittaa maastopyöräilyn. Alunperin ajelin Trekillä ainoastaan maastossa, mutta täysjoustopyörän hankkimisen jälkeen Trekin maastoaika väheni. Välillä oli mukava ajella maastolenkkejä jäykkäperälläkin, mutta kyllä siinä täysjoustoon tottunut takamus tuli kipeäksi. Trek joutui siis lopulta kaupunkipyöräksi.
Rungon lisäksi pyörässä on alkuperäisistä osista jäljellä vain satulatolppa. Kaikki muu on vaihtunut vähintään kerran. Levyjarrut tuli hankittua ensimmäisenä päivityksenä ja samalla piti vaihtaa kiekot, koska alkuperäisissä ei ollut levynapoja. Alkuperäinen keula, 80mm joustava Rockshox Pilot, oli vetelä ja muutenkin aika surkea ja se menikin lopulta jumiin. Tilalle tuli Rockshox Tora säädettävällä 85-130mm joustolla. Täydellä joustomatkalla pyörä on aika chopperi, mutta hauska ja rento ajettava. Hyvillä keleillä pidän keulaa lyhimmässä asennossa. Lumikeleillä ruuvaan joustoa pidemmäksi, jotta kiemurtelu vähenee ja jäätyneet loskapaakut eivät täristä niin paljoa.
Voimansiirto on nykyisin pyörätietykitykseen soveltuva 1x9. Takapakka on 11-32 ja edessä 38-hampainen rieska. Etuvaihtaja on paikallaan pitämässä ketjua rattaalla. Etuvaihtajan vipua ei kuitenkaan ole, vaan vaihtajan vaijeri on kiinni stopparissa. Trekin ollessa kaupunkipyöränä se oli sinkulana 34-14 välityksellä. Sinkula oli kaupunkikäytössä ehdottoman kätevä, mutta vasemmassa polvessa voi edelleen välillä tuntea lukuisat vääntölähdöt liikennevaloista ja pitkillä suorilla tuli vaihteita ikävä.
Viimeisin päivitys on Shimanon MT15-kiekot. Tunsin tarvitsevani syksyllä toiset kiekot nastaruljanssin ja joka-aamuisen keliarvonnan vuoksi. Hi5-bikes tarjosi hyvin edullisesti kyseiset peruskiekot ja olenkin ollut niihin hyvin tyytyväinen. Toisille kiekoille ei loppujen lopuksi ollutkaan syksyllä kauheasti tarvetta, koska talvi tuli tänä vuonna nopeasti. Keväällä tarvetta varmaan taas on.
vuonna 2006 Tora keulilla ja jytkyt maastorenkaat |
Syksyllä asensin kiinteät, aisalliset lokasuojat. Joustokeulassa ei ollut kiinnitykseen korvakkeita, joten askartelin ne reikävanteesta. SKS:n muovinen etulokari ei kestänyt käyttöä, vaan murtui yläkiinnikkeestään ilman näkyvää syytä. Takalokari on edelleen OK. Talvella pärjää hyvin pikalokarilla edessä, mutta kevään loska- ja kurakeleillä täytyy hankkia uusi täyspitkä lokasuoja. Mieluummin joku kestävämpi malli.
Tällä pyörällä tulee siis ajettua eniten, vaikka se ei ykköspyörä olekaan. Runko on geometrialtaan hyvä ja kestävä, joten kilometrejä on varmasti edessä vielä paljon.
2010: Työmatkaohjus |
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti