tiistai 5. huhtikuuta 2016

Napojen kaivelua

Napaa on tullut kaiveltua viime aikoina monessakin mielessä, mutta myös ihan konkreettisesti pyörän huoltamisen merkeissä.

Viime syksynä alkoi Superstar Switch-takanavasta kuulua asiaankuulumatonta rutinaa. Avasin navan ja totesin, että vapaarattaan runko on halki. Mielenkiinnosta avasin toisenkin kiekon samanlaisen navan. Siitäkin oli vapaarattaan runko halki, vaikka napa ei rutissut pyöriessä. Panin Superstarilta tilaukseen kaksi uutta vapaaratasta. Samalla kolmikyntinen Evo-malli päivittyi nelikyntiseen Ultra-malliin.
Haljennut vapaaratas #1
Syksy ehti muuttua talveksi ennen kuin sain vapaarattaat vaihdetuksi. Ajoin talven vähäiset maastoajot Surgella. Remedyssä on niin paljon potentiaalisesti pakkasherkkää teknologiaa (Reverb, takaiskari, linkuston laakerit yms), että pidän sen mieluummin talviteloilla. Kevään kolkutellessa ovella vaihdoin vihdoin vapaarattaat uusiin. Se oli helppo homma. Akseli irtoaa kahdella kiintoavaimella ja vapaaratas paljain käsin. Uudet osat menivät ihan yhtä helposti paikalleen. Laakerien vaihtamisessa olisi enemmän hommaa, mutta siihen ei nyt tarvinnut ryhtyä.

Haljennut vapaaratas #2
Superstarin kiekot Switch-navoilla ovat edullisia. Vapaarattaan kestävyydestä joutuu ilmeisesti sitten tinkimään, mutta kyllä nuo muutaman vuoden kestivät. Saa nähdä, onko tämä uusi malli kestävämpi. Siinä on samanlaiset ohueksi jyrsityt kohdat kuin edellisessäkin, joten tuskinpa kestää sen paremmin. Ellei sitten neljä kynttä jaa kuormaa tasaisemmin. Katsotaan, kuinka käy.
Nelikyntinen vaihdokki


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti